Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру
бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне
використання державних коштів» (із змінами) надається обґрунтування технічних та якісних характеристик
предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі щодо закупівлі
товару:
Предмет закупівлі:
ДК 021:2015 – 09310000-5 — «Електрична енергія» – Електрична енергія (з урахуванням тарифу на послуги
з передачі електричної енергії та тарифу на послуги з розподілу електричної енергії (універсальна послуга).
Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-12-30-004252-a ● cbc3c61a6c394c298a3206711d58d89c.
Очікувана вартість предмета закупівлі: 563 000,00 грн. з ПДВ (п’ятсот шістдесят три тисячі гривень 00
копійок).
Обгрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі:
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі визначені відповідно до потреб замовника та з урахуванням
вимог нормативних документів у цій сфері.
Обгрунтування розміру бюджетного призначення та обрунтування очікуваної вартості предмета
закупівлі:
Очікувана вартість закупівлі електричної енергії становить 563 000,00 грн. та визначена на підставі наказу
Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 "Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості
предмета закупівлі", обрано метод розрахунку очікуваної вартості товару/послуг, щодо яких проводиться державне
регулювання цін і тарифів. Видатки на закупівлю вищезазначеного предмета закупівлі є коштами, які передбачені
у сільському бюджеті Тростянецької сільської ради Стрийського району Львівської області на 2025 рік.
Очікувана вартість закупівлі електричної енергії на 2025 рік з урахуванням потреби Замовника, виходячи з
минулорічних обсягів споживання (58,112 тис. кВт∙год.) та затвердження тарифу на універсальну послугу на
момент проведення закупівлі у розмірі 9,688056 грн. за 1 кВт∙год. з ПДВ, складає 563 000,00 грн. (з ПДВ).
Вказана ціна на електричну енергію (ціна на універсальну послугу) є регульованим тарифом, відтак
розрахунок вартості предмета закупівлі здійснено на підставі діючих тарифів постачальника електроенергії.
Обгрунтування застосування переговорної процедури закупівлі :
В підпункті 5 п.13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для змовників,
передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні
та протягом 90 днів з його припинення або скасування, затверджених Постановою від 12.10.2022 року №1178 (далі
– Особливості), передбачено, що придбання замовником товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту),
вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або
перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися
шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для
закупівлі товару, у разі коли товари можуть бути поставлені виключно певним суб’єктом господарювання – у
випадку укладення договору про закупівлю з постачальником універсальної послуги на постачання електричної
енергії.
Відповідно до п.93 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок електричної енергії» №2019-VIII (далі – Закон
№2019-VIII), універсальна послуга – постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим
споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах,
визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.
Відповідно до п.42 ч.1 ст.1 Законy №2019-VIII малий непобутовий споживач – споживач, який не є
побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані
до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Електроустановка (-ки) замовника приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Отже, замовник у розумінні Закону №2019-VIII відноситься до малих непобутових споживачів та має право
бути забезпеченим електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до ст. 63 Закон
№2019-VIII, а саме на умовах універсальної послуги.
Закупівля електричної енергії на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних
принципів проведення публічних закупівель, визначених ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
максимальну економію та ефективність, відкритість і прозорість, недискримінацію учасників, запобіганні
корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання пов’язані із формуванням ціни на предмет
закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги є неможливими, оскільки всі
складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами.
Відповідно до ч.3 ст.63 Закону Закон №2019-VIII постачальник надає універсальні послуги за економічно
обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики
(порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку
електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги
оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання
відповідних послуг.
«Методика розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг» затверджена Постановою
НКРЕКП від 05.10.2018 року № 1176 «Про затвердження Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника
універсальних послуг».
«Порядок формування цін на універсальні послуги» затверджений Постановою НКРЕКП від 05.10.2018 №
1177 (з наступними змінами та доповненнями).
Таким чином, тариф на універсальну послугу є державним регульованим тарифом, всі складові вартості
електричної енергії, що поставляється за універсальною послугою підлягають державному регулюванню.
Проведення закупівлі без використання електронної системи на закупівлю універсальної послуги є більш
ефективним для замовника, оскільки універсальна послуга включає у себе також послуги з розподілу електричної
енергії, відповідно у замовника відсутня необхідність проводити переговорну процедуру закупівлі послуг
оператора системи розподілу, що забезпечує економію робочого часу Замовника.
У відповідності до норм пункту 13 розділу ХVІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2019-VIII,
із змінами, внесеними згідно із Законом № 2628-VIII, під час здійснення заходів з відокремлення оператора
системи розподілу вертикально інтегрований суб’єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів
для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії
шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання, та упродовж трьох років з 1 січня 2019 року такий
електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної
енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область,
міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з
передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії
за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання.
Відповідно до постанови НКРЕКП 14.06.2018 року №429 ТОВ «Львівенергозбут» отримало ліцензію на
постачання електричної енергії споживачу.
Окрім цього, ТОВ «Львівенергозбут» постановою НКРЕКП від 26.10.2018 року №1268 включене до
Переліку постачальників універсальних послуг на закріпленій території.
Згідно із ч.2 ст. 63 Закону №2019-VII у межах території здійснення діяльності одного постачальника
універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.
Таке ж положення міститься і в п.3.1.1 «Правил роздрібного ринку електричної енергії», які затверджені
постановою НКРЕК №312 від 14.03.2018 року (із змінами та доповненнями).
ТОВ «Львівенергозбут», яке створено в результаті здійснення заходів з відокремлення оператора системи
розподілу, упродовж семи років (з 01 січня 2019 року до 31 грудня 2025 року) виконує функції постачальника
універсальних послуг на закріпленій території – адміністративній території Львівської області.
Отже, ТОВ «Львівенергозбут» є єдиним постачальником універсальної послуги за місцезнаходженням
об’єктів замовника – у Львівській області.
А відтак, відповідно до ст.63 Закон №2019-VIII у та п.3.1.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії,
електричну енергію на умовах універсальної послуги на території Львівської області може постачати лише один
суб’єкт господарювання – постачальник універсальних послуг ТОВ «Львівенергозбут».
Інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги відсутня, оскільки
послуги надаються визначеними постачальниками універсальних послуг на визначеній території.
На підставі вищевикладеного, для закупівлі електричної енергії для потреб 2025 року Замовник застосовує
підпункт 5 п.13 Особливостей та здійснює закупівлю електричної енергії шляхом укладення договору про
закупівлю з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії без застосування відкритих
торгів/електричного каталогу.
Правомірність закупівлі споживачем електричної енергії – малим непобутовим споживачам у Львівській
області електричної енергії (код за ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія) на умовах універсальної послуги
підтверджена у постанові Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2021 року у справі
№380/12511/21, яка залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022
року у цій же справі.
З огляду на викладене, рішення замовника про проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній
системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель,
відповідно до -8 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України «Про публічні закупівлі».
Разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель,
замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також
обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді
цього файлу.
Нормативне регулювання правовідносин у сфері закупівлі та постачання електричної енергії
Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VІІІ від 13.04.2017 р.
Постанова НКРЕКП від 14.03.2018р. № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної
енергії».
Постанова НКРЕКП від 14.06.2018 року № 429 «Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії
споживачу».
Постанова НКРЕКП від 05.10.2018 року № 1177 «Про затвердження Порядку формування цін на
універсальні послуги».
Постанова НКРЕКП від 26.10.2018 року № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо
передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого
відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної
послуги на закріпленій території».